Fatta svarar lagrådet

Nej till en samtyckeslag, säger Lagrådet. Vi menar att deras analys är felaktig. Det finns  ett behov av samtycke i lagen. Däremot tipsar vi regeringen: gå på Sexualbrottskommitténs förslag som mycket tydligare säger att allt annat än ett ja är ett nej!

I december presenterade regeringen sitt förslag på en ny sexualbrottslagstiftning som bygger på frivillighet och som innehåller ett oaktsamhetsansvar. Förslaget skickades till Lagrådet, den myndighet som har i uppgift att granska lagförslag, som idag har överlämnat sina synpunkter till regeringen.

Lagrådet ställer sig emot regeringens förslag på en frivillighetsbaserad lagstiftning av två skäl. För det första menar Lagrådet att regeringens frivillighetsrekvisit är för otydligt formulerat, vilket innebär att förslaget strider mot kravet att lagar ska vara så tydliga att personer på förhand kan avgöra vad som är ett brott och inte. För det andra menar Lagrådet att det saknas ett rättsligt behov av en samtyckeslagstiftning. På den senare punkten menar Fatta att Lagrådets analys är felaktig.

Det finns behov av en samtyckeslag
Dagens sexualbrottslagstiftning kräver tvång genom våld/hot eller utnyttjande av en särskilt utsatt situation för att någon ska kunna dömas för våldtäkt. Som ett resultat av detta har vi sett domstolar konstatera att gärningsmän visserligen “passat på” när brottsoffret varit utsatt, men sedan friat eftersom brottsoffret inte var “särskilt utsatt”. Gällande rätt ställer uppenbarligen inget krav på samtycke vid sex.

Fatta menar att det 2018 är dags att införa en modern sexualbrottslagstiftning som erkänner den sexuella självbestämmanderätten i grunden. En lagstiftning som motsvarar verkligheten. Och sexuell självbestämmanderätt handlar om så mycket mer än frånvaron av tvång eller utnyttjande. Sexuell självbestämmanderätt handlar om samtycke! Detta måste tydligt formuleras i lagtext.

Regeringen: uttrycklig frivillighet behövs!
Fatta kan till viss del hålla med Lagrådet om att frivillighetsrekvisitet, så som regeringen formulerat det, är otydligt. Till skillnad från Sexualbrottskommitténs lagförslag så innehåller den lagtext som regeringen föreslagit inget krav på att frivilligheten måste uttryckas genom ord eller handling. Genom att stryka uttrycksrekvisitet från lagtexten menar Fatta att regeringens förslag blir otydligare, men också mindre radikalt.

Sexualbrottskommitténs förslag innebar att allt annat än ett ja är ett nej. Regeringens lagförslag är inte lika tydligt på den punkten. Därför uppmanar vi regeringen att gå på Sexualbrottskommitténs formulering när lagförslaget läggs fram till riksdagen. För det ska vara tydligt: allt annat än ett ja är ett nej!


Emma Moderato, juridisk talesperson Fatta
Olivia Björklund Dahlgren, styrelseledamot Fatta



Fakta “från förslag till lag”
Regeringen tillsatte för flera år sedan en kommitté, som fick i uppdrag att se över sexualbrottslagstiftningen och komma med förslag på ändringar i lagtexten. I oktober 2016 presenterade Sexualbrottskommittén sitt förslag i en rapport, ett betänkande. Därefter har regeringen granskat lagförslaget, och i december 2017 sände de ett omarbetat lagförslag till Lagrådet för granskning (en s.k. lagrådsremiss). Lagrådet har nu lämnat sina synpunker på lagrådsremissen. Regeringen får välja om de vill ta hänsyn till Lagrådets synpunkter innan de lägger fram lagförslaget till riksdagen för omröstning.